Køb af ny bolig

30/05/2023
 / 
admin

Køb af ny bolig

For mange er et boligkøb den største investering i deres liv. Den har dermed meget stor indflydelse på det private økonomiske råderum, formue og ikke mindst på livskvaliteten

I forbindelse med man køber en ny bolig, er der mange ting, der skal tages stilling til. Derfor er det vigtigt, at du du har en, der vil hjælpe dig, med at forstå de mange fagudtryk og komplicerede processer, så du trygt og nemt kommer igennem boligkøbet.

Bankr.dk står for at gøre processen med at finde den bedste rådgiver simpel for dig, med udgangspunkt i lige præcis dig og dine behov.

Hvor meget kan jeg købe bolig for?

Det er et naturligt spørgsmål at stille, når man ønsker at købe et nyt hus, lejlighed, andelsbolig eller sommerhus.

Sandheden er, at selvom det udelukkende burde være betinget af dig og din økonomi, har det faktisk en enorm stor betydning, hvilken bank du har, hvilken rådgiver du har, og hvordan du i det hele taget præsenterer sagen.

Bankr hjælper dig med at finde den bedste bank og den bedste rådgiver. Skulle du også have behov for hjælp til, hvordan du præsenterer sagen, kender vi alle uvildige privatøkonomiske rådgivere i Danmark. Vi kan således nemt og gratis henvise dig til, hvem der vil være bedst for dig at bruge i lige netop din situation.

Skriv til kontakt@bankr.dk for at få hjælp til valg af uvildig privatøkonomisk rådgiver.
 

Hvad siger “loven”?

Finanstilsynet har en række retningslinjer for, hvor meget man må låne til køb af bolig.

Langt de fleste banker har baseret deres kreditpolitik på Finanstilsynets retningslinjer. Der er dog ingen decideret lov, så det er forskelligt fra bank til bank, hvor meget du præcist må låne.
 

Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du?

Du har sikkert hørt om tommelfingerreglen for, hvor mange gange din bruttoløn du kan låne. Den er faktisk ikke helt skæv.

Kort sagt, siger Finanstilsynet at du må låne op til (men ikke over) 4 gange din brutto-årsindtægt, uden at du skal kunne stille større sikkerhed end de 5% i udbetaling, som er standard i dag for alle private bolighandler.
 

Du kan måske låne op til 5 gange din brutto-årsindtægt

Det mange ikke ved, er at Finanstilsynet skriver, at ved en gearing over de 4 gange din bruttoløn, skal du kun kunne klare et fald på 10% i boligens værdi og stadig have en positiv nettoformue.

Det betyder, at hvis du kan lægge 10% i udbetaling – eller 5% samt have, hvad der svarer til 5% i f.eks. aktier – så må du købe bolig for op til (men ikke over) 5 gange din årlige bruttoløn.
 

Et eksempel…

Hvis du er enlig og tjener 500.000 kr før skat om året (ca. 41,666 kr om måneden), må du som udgangspunkt købe en bolig for lige under 2 millioner. Dette forudsætter at har 5% i udbetaling. Har du derimod 10%, må du i stedet låne 2,5 millioner.

For et par, der tjener 1.000.000 kr før skat om året, betyder det henholdsvis en bolig til 4 millioner ved 5% udbetaling, og en bolig til 5 millioner ved 10% udbetaling.
 

Udbetaling og formue i aktier

Alle banker vil se mest positivt på, at du kommer med en større udbetaling, men i princippet er det muligt at undgå at skulle lægge mere end de 5% i udbetaling, hvis du samtidig har, hvad der svarer til yderligere 5% i form af andre likvide midler, f.eks. aktier.

Vær opmærksom på, at det skal være likvide midler som banken nemt kan vurdere værdien af. Pension, diamanter, kunst eller vin vil ikke kunne indgå i udregningen.

Derudover, kommer det også an på den enkelte banks kreditpolitik, samt den enkelte rådgivers kompetencer og villighed til at arbejde for at få din sag igennem.

Det er derfor vigtigt, at finde både en god bank og en god rådgiver. Bankr hjælper dig gratis med at finde den bedste bank og den bedste rådgiver.

Du kan læse mere om hvilken bank der er egentligt er den bedste.
 

Rådgiverens betydning

Udover ovenstående eksempel, er der et hav af eksempler på, at den rigtige bankrådgiver kan spare dig for både hovedpine og penge.

En nyuddannet rådgiver, eller en rådgiver, der har lidt for travlt med andre sager, kan f.eks. glemme at overføre stempelafgift i forbindelse med et huskøb.

Stempelafgift

Stempelafgift er en afgift du betaler til staten, og er baseret på husets handelspris. Hvis du køber et hus, som tidligere har været handlet til samme pris, som den du giver, betyder det, at der allerede er betalt afgift til staten af det fulde beløb.

Du kan derfor overføre stempelafgiften i forbindelse med hushandlen. Sælger kan ikke bruge den, og kan ikke tage den med, så det er kun dig som køber, der kan vinde noget på det. Hvis stempelafgiften er, på eksempelvis 50.000 kr, kan du altså undgå at betale denne afgift blot ved at din bankrådgiver overfører den for dig i forbindelse med hushandlen.
 

Det er dit eget ansvar

Har du ikke sagt til din bankrådgiver, at du vil have overført stempelafgiften (fordi du som de fleste måske ikke er klar over det), og har din bankrådgiver glemt at gøre det (de fleste ved godt at de skal gøre det, men det er ikke et krav), ja så har din rådgiver altså lige kostet dig 50.000 kr.

Hvornår skal der overføres stempelafgift og kan jeg selv gøre det?

Alt kommer an på, om stemplet overføres ved handelen. Du kan ikke gøre det selv, og du kan ikke gøre det bagefter. Og skulle rådgiveren glemme det, og har du ikke selv dokumentation på, at du har gjort vedkommende opmærksom på det, ja så er der desværre heller ikke noget at komme efter rent juridisk efterfølgende.

Det må derfor ikke undervurderes hvor vigtigt det er, at du har den rigtige bankrådgiver.

Brug Bankr til at finde den bedste bankrådgiver til lige netop dig – bare for en sikkerheds skyld. Udfyld formularen her.